Zweden, Glasriket

30 mei 2019 - Kosta, Zweden

Dag 7. Het blijkt dat we vlakbij het glasrijk (glasriket) zitten, een gebied met vele glasblazerijen, glasmusea en (glas) outletstores. Bekende merken als Kosta, Boda en Nybro worden hier gemaakt. Je moet er van houden, maar goed we zijn hier nu toch dus maken we een ritje door het glasrijk en we bezoeken de Glassfactory in Emmaboda en een outletstore in Kosta. In de glasfactory wordt ook wat glas geblazen door twee kunstenaars, de beroemde x en x. De laatste vertelt ons dat er nu niet veel te zien is maar als hij hoort dat we uit Nederland komen vertelt hij enthousiast over een project waar hij aan werkt voor het Fries Museum, ze maken dieselmotoren na met glas en ander materiaal. Heel spannend vindt hij het. Ik heb het gecheckt, het klopt, het gaat om samenwerking met de belgische kunstenaar Erik van Hove:

"Speciaal voor het Fries Museum ontwikkelt de kunstenaar een gloednieuw werk. Gedurende de tentoonstelling werken Friese, Marokkaanse, Zweedse en Indonesische vakmensen aan de reproductie van de motor uit een veldhakselaar. De Claas Jaguar veldhakselaar is een geliefd landbouwvoertuig op het Friese platteland. De motor wordt gemaakt van uiteenlopende materialen*; van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk. In de tentoonstellingsruimte is de voortgang van dit dynamische project te volgen. Het motorblok dat als basis wordt gebruikt is aangeboden door HAMOFA."

Verder zijn er in de Glassfactory wat zalen met antieke en moderne maar meestal lelijke glasobjecten te bezichtigen.

glassfactoryberoemde glasblazertwee beroemde glasblazers
oud glasglasglas kunstglas

De outletstore is trouwens wel prettig, allerhande zooi maar die glaswinkels verkopen ook heel veel kookspullen en daar ben ik dol op. We kopen wat rubberen onderzetters en een pepermolen van Zone Denmark.

kosta mallkosta outletzonedm