Zweden, Åryd

28 mei 2019 - Växjö, Zweden

Dag 5. Waar gaan we nu heen dat was de vraag. Zuid-Zweden is nog best groot en we willen niet te ver van huis om een zekere reden. Ik probeer altijd een soort van rondje te plannen. Ik wil nooit dezelfde weg terug rijden. Op het programma stond in ieder geval Ystad, en dan nog wat in het midden, en iets in de buurt van Öland, Kalmar ofzo. Dat leek me een mooi rondje. Over het algemeen besteed ik een uur of vier per dag om de volgende bestemming uit te zoeken. Ik kijk dan op Airbnb, Homestay, en nog veel andere verhuursites, zoals in dit geval Dansommer en Stugknuten. Ook weken van tevoren doe ik dat al. Ik rijd dan ook door straten met google maps of google earth, om te kijken of er wat te beleven is en of het huis niet ergens naast een kerncentrale staat. Het rode huis op de heuvel bij Brith en Mads ontdekte ik op airbnb. Het handige van airbnb is dat je ook een paar dagen een huis kunt boeken. Dat kan bij andere verhuurbedrijven vaak niet, dan zit je meteen aan een week vast. Dit huis in Aryd, 15 km van Vaxjö kostte 65 euro per nacht, dat was bijna te mooi om waar te zijn. Maar geen kerncentrale te bekennen. Dus boekte ik het voor drie nachten. We reden erheen. Wat een genoegen toch al die navigatiesystemen, het is zo makkelijk. Tot we er bijna waren. De waze app zei, ga hier rechts. Naast het spoor. We gingen rechts maar het was wel een heel raar pad, eigenlijk net geschikt om te wandelen. Nou ja de waze zei het, dus we reden er een stukje in. De man enigszins in paniek want keren leek niet echt een optie. Maar het werd steeds smaller, dus toch maar keren en dan maar even over op google maps, ik ben meer van de google maps eigenlijk. Niet dat die het beter deed maar toch, lang verhaal kort, terug naar de weg en toen toch op het goede adres beland. Het huis van Mads en Brith is een oude watermolen, aan een riviertje tussen twee meren. In het huis waar wij even mochten wonen woonde vroeger de molenaar. Nou. Wat wil je nog meer. En dan ook nog schapen, drie hazewindhonden en een zwarte kat met een halve staart.

spoorroad to nowhere Het foute pad waar Waze ons bracht

Mads en Brith ontvangen ons hartelijk. Ze zijn attent en bescheiden. Ik ben enthousiast en wil wel een nachtje langer blijven, maar ze krijgen al vroeg gasten op zaterdag, dus dat kan helaas niet. 's Avonds maak ik spaghetti met ansjovis a la Jamie O.

De oude molen waar Brith, Mads en hun hazewindhonden wonenOnze lieflijke villa in Åryd, bij Brith en Madsschaap voor de scheerschapen na de scheerHuilen van het lachen met een selfiestickpoes op de trapkeukentafel